miercuri, 19 septembrie 2012

Gheţarul de la Scărişora

La propunerea domnului Rostaş am plecat pe minunata vale a Arieşului care este în inima munţilor Apuseni un paradis al îndrăgostiţilor de natură. Ce să admirăm? Pai Valea…apoi? Hai să mergem la Gheţarul de la Scărişoara….Ne îndreptăm acolo, trecem de Albac şi apoi în localitatea Gârda de Sus facem dreapta şi peştera este mai aproape la încă 24 km pe un drum betonat, bun dar îngust. Pe drum ni se descoperă Peştera Poarta lui Ionele, o lasăm la întoarcere, ne încântăm ochii cu splendoarea cheilor Ordîncuşei şi apoi ajungem la Peşteră.

Istoric:
        Se găseşte la o altitudine de 1165 m, la marginea platoului carstic Scărişoara. Lungimea totală a peşterii este de 720 m, ea având o adâncime de 105 m. Accesul se face printr-un aven de 48 de metri adâncime şi 60 de metri în diametru. La baza avenului se găseşte poarta propriu-zisă a peşterii care dă acces la o sală imensă, numită Sala Mare, cu un diametru de aproximativ 47 m, ce se continuă spre NV cu alte două săli dispuse una în continuarea celeilalte: Sala Mică şi Biserica. În partea de sud a Sălii Mari se deschide intrarea largă de 15 m şi înaltă de 7 a Galeriei Maxim Pop, care după ce coboară 68 m se continuă cu Rezervaţia Mare a peşterii. Din aceasta se urcă în Catedrală, frumos concreţionată şi lipsită de gheaţă. Din Catedrală, printr-o mică fereastră se trece în Culoarul Comun, cel mai cald sector al peşterii (+5 °C) şi de asemenea lipsit de gheaţă, dar bogat în concreţiuni calcitice. Tot din Sala Mare se ajunge în Rezervaţia Mică, prin coborârea unei faleze de gheaţă înaltă de 14 m. In sectorul nord - estic al Rezervaţiei Mici se găseşte Palatul Sânzienei, lipsit de gheaţă şi concreţionat. Blocul de gheaţă are un volum de 75.000 m3 şi o grosime medie de 16 m şi se găseşte cantonat în Sala Mare, formând planşeul acestei săli, de unde se prelungeşte sub forma unor limbi de gheaţă în Rezervaţia Mare, Biserică şi Rezervaţia Mică. În aceste trei săli, la o oarecare distanţă de blocul de gheaţă se dezvoltă stalagmite de gheaţă, cu dimensiuni variabile, de la câţiva cm la peste 10m (în Biserică). Spre deosebire de blocul de gheaţă care are o vârstă de 3.500 ani (Pop, Ciobanu, 1950), aceste stalagmite se pot topi de la un an la altul, sau chiar dispărea cu desăvârşire în unele perioade.
      Plătim biletul de intrare care nu costă decat 7 ron, şi începem coborârea celor 20 de etaje, ne apropiem şi începem să simţim răcoarea gheţarului, mai punem câte un polar pe noi şi mergem mai departe, ne minunăm de acest dar de la Mama Natură.
       Cu această minunăţie în suflet ieşim la suprafaţă şi ne oprim la chioşc să savurăm  prânzul, aici suntem serviţi cu plăcinte cu fructe de pădure şi cu lichioară magică din afine… domnul Rostaş scoate din rucsac o şuncă şi o bucată de slănină de mistreţ afumată şi picantă, ce ne-a făcut să servim câte o bere rece. După aşa festin trebuia să o luăm din loc…vorba aceia “Călătorului îi şade bine cu drumul”. Asa ca ne oprim la Peştera Poarta lui Ionele.

Descriere :
      Este locul în care ies la lumină apele ce se pierd în ponoarele şi dolinele de pe valea oarbă dintre Iapa (Dealul Frumos) şi cătunul Mununa. Această a fost dovedită de colorările cu fluoresceină făcute de speologii clujeni. Este aceiaşi apă ce trece prin Peştera-aven Gheţarul de sub Zgurăşti care se găseşte la 130 m distanţă care apoi au apărut în Poarta lui Ionele după 24 de ore, confirmând legătura dintre ele, dar şi viteza extrem de mică de curgere a apei datorată imenselor lacuri în care staţionează. Apa saturată cu calcar dizolvat precipită pe distanţa dintre peşteră şi vărsarea în Ordincuşa, 150 m mai jos şi formează frumoase cascade de travertin şi gururi.
      Intrarea în peşteră se face printr-un portal înalt de 15 m. După primii 10 m, coborând panta de grohotiş întâlnim izbucul sub peretele stâng activ tot timpul anului. La 50 m de la intrare, galeria peşterii coteşte în unghi drept la stânga. Urmează o săritoare care se urcă uşor datorită aderenţei podelei, care este în fapt un perete vechi de gur. Galeria e foarte înaltă, 32m, peştera îşi păstrează profilul având podeaua acoperită de pietriş sau bazine de tip gur. Dupa 20 m apare un nou cot de 90° la stânga. În fundul galeriei se coboară spre fundul unui lac periodic, de obicei sec. La ploi puternice sau topirea zăpezii pe aici apare un puternic curent de apă care inundă întreaga podea a peşterii de la acest nivel. Dacă la ultimul cot escaladăm marele dom de pe partea dreapă, dupa 12 m. ajungem în galeria superioră. Este mult mai strâmtă şi urcă în trepte. Găsim şi câteva formaţiuni modeste, stalctite, stalacmite, scurgeri parietale. După descoperirea Galeriei Superiore, Viorel Luduşan organizează amenajarea peşterii în scopuri turistice. Participă, pe langâ membrii clubului şi speologi independenţi sau turişti montani. Lucrările se execută între 1 şi 31 august 1989 simultan cu ultima mare explorare din Zgurăşti. Este instalată o punte peste cascadele de travertin apoi o potecă de acces pe partea stangă până sub grohotişul de la gura peşterii, pe grohotiş se toarnă din beton o scară, cea mai grea operaţiune. Betonul era adus de un trust de construcţii gata amestecat şi trebuia încărcat în raniţe militare şi dus în spate pe panta de grogotiş. În peşteră s-au instalat scări de lemn la cele două săritori.
      După această minune a naturii ne întoarcem acasă cu un bagaj de amintiri şi cu speranţa revenirii în aceste locuri frumoase. În această tură au fost: Rostaş Ioan, Rostaş Adrian, Borza Romică, Pop Alexandru (Moşu).